بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
اللهُم َّصلِّ علٰى سَيِّدنا مُحَمّدٍ عبدِكَ وَنبيِّكَ ورسولِكَ النَّبيِّ الاُمِيّ وَعلٰى اٰلهِ وَصَحْبِهِ وسَلِّم تسليماً بقدرِ عظمةِ ذاَتِكَ في كـُلِّ وَقتٍ وَحيـنٍ
Futuuhul ghoib
المقالة السادسة
والعشرون
فـي
الـنـهـي عـن كـشــف الـبـرقـع عـن الـوجـه
قـال رضـي الله تـعـالى عـنـه و أرضـاه : لا تكشف البرقع والقناع عن وجهك حتى تخرج من
الخلق وتوليهم ظهر قلبك في جميع الأحوال ويزول هواك، ثم تزول إرادتك ومناك، فتفنى
عن الأكوان دنيا وأخرى، فتصير كإناء منثلم لا يبقى فيك غير إرادة ربك عزَّ وجلَّ
فتمتلئ به عزَّ وجلَّ وبحكمه، إذا خرج الزور دخل النور، فلا يكون لغير ربك في قلبك
مكان ولا مدخل وجعلت بواب قلبك، وأعطيت سيف التوحيد والعظمة والجبروت، فكل من
رأيته دنا من ساحة صدرك إلى باب قلبك ندرت رأسه من كاهله فلا يكون لنفسك وهواك وإرادتك
ومناك في دنياك وأخراك عندك رأس امتثال ولا كلمة مسموعة، لا أرى متبع إلا إتباع
أمر الرب عزَّ وجلَّ، والوقوف معه والرضا بقضائه وقدره، بل الفناء في قضائه وقدره،
فتكون عبد الرب عزَّ وجلَّ وأمره لا عبد الخلق وآرائهم، فإذا استمر الأمر فيك كذلك
ضربت حول قلبك سرادقات الغيرة وخنادق العظمة وسلطان الجبروت، وحف بجنود الحقيقة
والتوحيد، ويقام دون ذلك حراس من الحق عزَّ وجلَّ، كيلا يخلص الخلق إلى تطلب القلب
من الشيطان والنفس والهوى، والإرادات والأماني الباطلة، والدعاوى الكاذبة الناشئة
من الطباع والنفس الآمرة بالسوء، والضلالات الناشئة من الهوى، فحينئذ إن كان في
القدر مجئ الخلق وتواترهم إليك وتتابعهم وتطابقهم عليك، ليصيبوا من الأنوار
اللائحة والعلامات المنيرة والحكم البالغة، ويروا من الكرامات الظاهرة وخوارق
العادة المستمرة، ويزدادوا بذلك من القربات والطاعات والمجاهدات والمكايدات في
عبادة ربهم عزَّ وجلَّ، حفظت عنهم أجمعين وعن ميل النفس إلى هواها، وعجبها
ومباهاتها، وتعاظمها بالتكبر بهم وبقبولهم لك وإقبال وجوههم إليك، وكذلك إن قدر
مجئ زوجة حسناء جميلة بكفايتها وسائر مؤنتها حفظت من شرها وحمل أثقالها وأتباعها
وأهلها، وصارت عندك موهبة مكفاة مهناة منقاة مصفاة من الغش والخبث والغل والحقد
والغضب والخيانة في الغيب، فتكون لك مسخرة، وهى وأهلها محمولة عنك مؤنتها، مدفوعة
عنك أذيتها، وإن قدر منها ولد كان صالحاً ذرية طيبة قرة عين. قال الله تعالى : }وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ{.الأنبياء90. وقال تعالى: }هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا
وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً{.الفرقان74. وقال تعالى: }وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيّاً{.مريم6. فتكون هذه الدعوات التي في هذه الآيات معمولاً
بها مستجابة في حقك إن دعوت بها أو لم تدع، إذ هي في محلها وأهلها، وأولى من يعامل
بهذه النعمة ويقابل بها من كان أهلاً لهذه المنزلة، وأقيم في هذا المقام وقدر له
من الفضل والقرب هذا المقدار، وكذلك إن قدر مجئ شئ من الدنيا وإقبالها لا يضر إذ
ذاك، فما هو قسمك منها فلابدّ من تناوله وتصفيته لك بفعل الله عزَّ وجلَّ، وورود
الأمر يتناوله وأنت ممتثل للأمر مثاب على تناوله، كما تثاب على فعل صلوات الفرض
وصيام الفرض، وتؤمر فيما ليس بقسمك منها بصرفه إلى أربابه من الأصحاب والجيران
والإخوان المستحقين الفقراء منهم وأصحاب الأقسام على ما يقتضى الحال، فالأحوال
تكشفها وتميزها، ليس الخبر كالمعاينة. فحينئذ تكون من أمرك على بيضاء نقية لا غبار
عليها ولا تلبيس ولا تخليط ولا شك ولا ارتياب، فالصبر الصبر، الرضا الرضا، حفظ
الحال حفظ الحال، الخمول الخمول، الخمود الخمود، السكوت السكوت، الصموت الصموت،
الحذر الحذر، النجا النجا، الوحا الوحا، الله الله ثم الله، الإطراق الإطراق
الإغماض الإغماض الحياء الحياء إن يبلغ الكتاب أجله، فيؤخذ بيدك فتقدم وينزع عنك
ما عليك ثم تغوص في بحار الفضائل والمنن والرحمة ثم تخرج منها فتخلع عليك الأنوار
والأسرار والعلوم والغرائب المدنية، ثم تقرب وتحدث فيه بإعلام وإلهام وتكلم وتعطى
وتغنى وتشجع وترفع، وتخاطب بـ }إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مِكِينٌ
أَمِينٌ{.يوسف54. فحينئذ
أعتبر حالة يوسف الصديق عليه السلام حين خوطب بهذا الخطاب على لسان ملك مصر
وعظيمها وفرعونها، كان لسان الملك قائلاً معبراً بهذا الخطاب والمخاطب هو الله عزَّ
وجلَّ على لسان المعرفة، سلم إليه المالك الظاهر وهو ملك مصر، وملك النفس وملك
المعرفة والعلم والقربة والخصوصية وعلو المنزلة عنده عزَّ وجلَّ. قال تعالى في ملك
الملك : }وَكَذَلِكَ
مَكَّنِّا لِيُوسُفَ فِي الأَرْضِ{.يوسف56. أي في أرض مصر }يَتَبَوَّأُ مِنْهَا حَيْثُ
يَشَاءُ نُصِيبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَاء وَلاَ نُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ{.يوسف56. قال تعالى في ملك النفس: }كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ
السُّوءَ وَالْفَحْشَاء إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ{.يوسف24. وقال تعالى في ملك المعرفة والعلم: }ذَلِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنِي
رَبِّي إِنِّي تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لاَّ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَهُم
بِالآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ{.يوسف37. فإذا خوطبت بهذا الخطاب يا أيها الصديق الأكبر،
أعطيت الحظ الأوفر، من العلم الأعظم، ومنحت وهنيت بالتوفيق والمنن والقدرة
والولاية العامة، والأمر النافذ على النفس وغيرها من الأشياء والتكوين، بإذن إله
الأشياء في الدنيا قبل الآخرة. وأما في الأخرى في دار السلام والجنة العليا،
فالنظر إلى وجه المولى الكريم زيادة ومنة، وهو المنى الذي لا غاية له ولا منتهى،
والله الموفق لحقائق ذلك، إنه رؤوف رحيم.
Risalah 26
Mutiara karya
Syeikh Abdul Qodir Jailani
Tabir penutup dirimu takkan tersingkap, selama kau belum lepas dari
ciptaan dan tak memalingkan hatimu darinya dalam segala keadaan hidup, selama
hawa nafsumu belum pupus, begitu pula maksud dan kerinduanmu, selama kau belum
lepas dari kemaujudan dunia ini dan akhirat, dan yang maujud dalam dirimu
hanyalah kehendak Tuhanmu, dan kau terisi dengan nur Tuhanmu, dan tiada tempat
di dalam hatimu, kecuali bagi Tuhanmu, sehingga kau menjadi penjaga pintu
kalbumu, dan kau dikurniai pedang tauhid, keagungan dan kekuatan. Maka, segala
yang kau lihat, yang mendekati pintu kalbumu dari benakmu, akan kau pisahkan
kepalanya dari bahunya, sehingga tiada tersisa bagi dirimu, dambaanmu dan
kerinduanmu akan dunia ini dan akhirat sesuatu yang berkepala, dan tiada dunia
yang diperhatikan, tiada pendapat yang diikuti, kecuali kepatuhan kepada Allah
dan penerimaan penuh ikhlas akan takdir-Nya, bukannya peluruh penuh dalam takdir
dan kurnia-Nya. Dengan demikian, kau menjadi hamba Allah, bukan hamba manusia
atau pendapat. Bila hal ini mengekal dalam hidupmu, tirai-tirai hormat-diri akan
menyelimuti kalbumu, parit-parit keluhuran dan daya keagungan akan mengitarinya,
dan hatimu akan dijaga oleh tentera kebenaran, tauhid, dan pengawal-pengawal
kebenaran akan ditempatkan di dekatnya, sehingga orang tak dapat mendekatinya
melalui kekejian, dambaan-dambaan hampa, kepalsuan-kepalsuan yang timbul dalam
benak-benak manusia, dan melalui kesesatan yang tumbuh dari keinginan-keinginan.
Jika ditakdirkan bahawa orang akan datang kepadamu terus-menerus dan mereka tak
mengetahui kemuliaanmu, sehingga mereka mendapatkan cahaya yang menyilaukan,
tanda-tanda yang jelas, kebijakan yang dalam, dan melihat keajaiban-keajaiban
yang terang dan kejadian-kejadian sebagai sosok kehidupanmu, sehingga
meningkatkan upaya mereka untuk mendekat kepada Allah, untuk patuh kepada-Nya,
dan untuk mengabdi kepada Tuhan mereka. Meski semua ini terjadi, kau akan aman
dari semua itu, dari kecenderungan jiwa manusiawimu kepada keinginan, dari
puji-diri, kesombongan orang-orang yang datang kepadamu dan perhatian mereka
kepadamu. Juga, seandainya kau akan beristeri cantik, bertanggung jawab atas
dirinya dan atas perilakunya, maka kau akan aman dari keburukannya, akan
diselamatkan dari memikul bebannya, dan ia, bagimu, akan menjadi kurnia Allah,
terahmati dan berlaku baik, bersih dari ketaktulusan, kekejian dan penghianatan.
Maka ia akan melepaskanmu dari beban perilakunya dan akan menjauhkan darimu
segala kesulitan kerananya. Seandainya ia melahirkan anak, maka ia akan menjadi
anak yang saleh dan suci, yang akan menyenangkan pandanganmu.
Allah berfirman:
"Dan Kami jadikan isterinya patut baginya." (QS
21:90)
"Ya Tuhan kami! Kurniakanlah pada isteri-isteri kami dan keturunan
kami kesenangan mataku dan jadikanlah kami imam bagi mereka yang mencegah dari
keburukan." (QS 25:74)
"Dan jadikanlah ia, ya Tuhanku, orang yang Kau redhai." (QS
19:6)
Maka doa-doa ini akan mewujud dan diterima, tak soal kau menyampaikan
doa-doa ini kepada Allah, sebab doa-doa itu dimaksudkan bagi mereka yang layak
begini, yang termatangkan dalam keadaan ini, dan yang kepada mereka dilimpahkan
nikmat dan kedekatan Allah.
Begitu pula, andaikata sesuatu dari dunia ini
mendatangimu, ia takkan merugikanmu. Maka yang datang kepadamu merupakan
bahagianmu dari-Nya, yang tersucikan, demi kamu, oleh tindakan Allah,
kehendak-Nya dan dengan perintah-Nya ia mencapaimu. Ia akan mencapaimu dan kau
akan terpahalai, asalkan kau memperolehinya dalam kepatuhan kepada-Nya; persis
sebagaimana akan dipahalainya kamu kerana menunaikan salat dan puasa. Dan kau
akan diperintahkan, tentang yang bukan hakmu, untuk memberikannya kepada para
sahabat, tetangga dan peminta yang layak memperoleh wang zakat sesuai dengan
kebutuhan. Maka urusan-urusan akan diberikan kepadamu, sehingga kau tak mampu
membezakan antara yang layak dan yang tak layak, dan antara khabar burung dengan
pengalaman sejati. Maka urusanmu akan menjadi putih bersih, yang tiada kegelapan
dan keraguan.
Maka dari itu, bersabarlah, senantiasa bertakwalah,
perhatikanlah masa kini, tenanglah, tenanglah! Waspadalah! Selamatkanlah dirimu!
Selamatkanlah dirimu! Segeralah! Segeralah! Takwalah kepada Allah! Takwalah
kepada Allah! Tundukkanlah pandanganmu! Tundukkanlah pandanganmu! Palingkanlah
matamu! Palingkanlah matamu! Berlaku baiklah! hingga datang takdir dan kau kami
bawa ke depan .
Maka akan lenyap darimu segala yang memberatkanmu,
kemudian kau dimasukkan ke dalam samudera nikmat, kelembutan dan kasih sayang,
dan dipakaikan dengan pakaian nur dan rahsia-rahsia Ilahiah. Lalu kau
didekatkan, diajak bicara, diberi kurnia, dilepaskan dari keperluan, dikukuhkan,
dimuliakan dan dilimpahi kata-kata: "Sesungguhnya kamu pada sisi Kami adalah
orang yang berkedudukan tinggi lagi dipercaya." (QS 12:54) Lalu
tersingkaplah keadaan Yusuf dan para shiddiq ketika disapa dengan kata-kata ini
dari lidah Raja Mesir, Raja dari Fir'aun. Jelaslah, itulah lidah Raja yang
menyatakannya, yang adalah Allah, yang berbicara melalui lidah pengetahuan.
Kepada Yusuf dianugerahkan kerajaan bendawi, iaitu kerajaan Mesir, juga kerajaan
jiwa, iaitu kerajaan pengetahuan, ruhani, nalar, kedekatan dengan-Nya dan
kedudukan tinggi di hadapan-Nya.
Allah berfirman:
"Dan demikianlah Kami anugerahkan kepada Yusuf kekuasaan atas negeri
(ia berkuasa penuh) ke mana pun ia suka." (QS 12:56)
Negeri di
sini ialah Mesir. Mengenai kerajaan ruhani, Allah berfirman:
"Demikianlah, agar Kami palingkan darinya kemungkaran dan kekejian.
Sesungguhnya ia termasuk hamba-hamba pilihan kami." (QS
12:24)
Mengenai kerajaan pengetahuan, Allah berfirman:
"Yang demikian ini adalah sebahagian dari yang diajarkan kepadaku oleh
Tuhanku. Sesungguhnya aku telah meninggalkan agama orang-orang yang tak beriman
kepada Allah." (QS 12:37)
Bila kau disapa, wahai orang saleh,
bererti kau dianugerahi banyak pengetahuan nan agung, kekuatan, kebaikan,
kewalian biasa, dan perintah yang mempengaruhi ruhani dan yang bukan ruhani, dan
teranugerahi daya cipta, dengan izin Allah, segala yang di dunia ini, mesti
akhirat belum tiba. Di akhirat kau akan berada di tempat damai dan di syurga
yang tinggi.
Silahkan Bagikan Artikel ini
Mohon Maaf, Atas Ketidak Nyamanannya, Dengan adanya Shortener Di Link Download. Mohon Keridhoannya. Terima Kasih. Apabila kesulitan Download Silahkan buka/klik gambar (Cara Download) dibawah postingan. apabila masih kesulitan, silahkan copy paste link download yang ada kebrowser anda.*** Apabila ada link Download yg rusak/mati, mohon beritahu kami lewat komentar dibawah ini.
Related Posts :