بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
اللهُم َّصلِّ علٰى سَيِّدنا مُحَمّدٍ عبدِكَ وَنبيِّكَ ورسولِكَ النَّبيِّ الاُمِيّ وَعلٰى اٰلهِ وَصَحْبِهِ وسَلِّم تسليماً بقدرِ عظمةِ ذاَتِكَ في كـُلِّ وَقتٍ وَحيـنٍ
Futuuhul ghoib
المقالة الثانية
والعشرون
فـي
ابـتـلاء الـمـؤمـن عـلـى قـدر إيـمـانـه
قـال رضـي الله تـعـالى عـنـه و أرضـاه : لا يزال الله يبتلى عبده المؤمن على قدر
إيمانه، فمن عظم إيمانه وكثر وتزايد عظم بلاؤه، الرسول بلاؤه أعظم من بلاء النبي،
لأن إيمانه أعظم، والنبي بلاؤه أعظم من بلاء البدل وبلاء البدل أعظم من بلاء الولي،
كل واحد على قدر إيمانه ويقينه. وأصل ذلك قول النبي صلى الله عليه وسلم : (إنا معشر الأنبياء أشد الناس بلاء ثم الأمثل فالأمثل)
فيديم الله تعالى البلاء لهؤلاء السادات الكرام حتى يكونوا أبداً في الحضرة ولا
يغفلوا عن اليقظة، لأنه يحبهم، فهم أهل المحبة يحبون الحق، والمحب أبداً لا يختار
بعد محبوبه، فالبلاء خطاف لقلوبهم وقيد لنفوسهم، يمنعهم عن الميل إلى غير مطلوبهم
والسكون والركون إلى غير خالقهم، فإذا دام ذلك في حقهم ذابت أهويتهم وانكسرت
نفوسهم وتميز الحق من الباطل فتنزوي الشهوات والإرادات، والميل إلى اللذات
والراحات دنيا وأخرى بأجمعها إلى ما يلي النفس ويصير السكون إلى وعد الحق عزَّ
وجلَّ، والرضا بقضائه، والقناعة بعطائه، والصبر على بلائه، والأمن من شر خلقه إلى
ما يلي القلب، فتقوى شوكة القلب، فتصير الولاية على الجوارح إليه، لأن البلاء يقوى
القلب واليقين، ويحقق الإيمان والصبر، ويضعف النفس والهوى، لأنه كلما وصل الألم
ووجد من المؤمن الصبر والرضا والتسليم لفعل الرب عزَّ وجلَّ، رضي الرب تعالى عنه
وشكره، فجاءه المدد والزيادة والتوفيق. قال الله تعالى : }لَئِن شَكَرْتُمْ
لأَزِيدَنَّكُمْ{.إبراهيم7.
وإذا تركت النفس بطلب شهوة من شهواتها ولذة من لذاتها من القلب فأجابها القلب إلى
مطلوبها ذلك من غير أمر من الله تعالى وإذن منه حصلت بذلك غفلة عن الحق تعالى وشرك
ومعصية، فعمهما الله تعالى بالخذلان والبلايا وتسليط الخلق،والأوجاع والأمراض
والإيذاء والتشويش، فينال كل واحد من القلب والنفس حظ وإن لم يجب القلب والنفس إلى
مطلوبها حتى يأتيه الإذن من قبل الحق عزَّ وجلَّ بإلهام في حق الأولياء، ووحي صريح
في حق المرسلين والأنبياء، عليهم الصلاة والسلام، فعمل ذلك عطاء ومنعاً، وعمهما
الله بالرحمة والبركة، والعافية والرضا، والنور والمعرفة، والقرب والغنى والسلامة
من الآفات، والنصر على الأعداء فاعلم ذلك وأحفظه وأحذر البلاء جداً في المسارعة
إلى إجابة النفس والهوى، بل توقف وترقب في ذلك إذن المولى جلَّ جلاله، فتسلم في
الدنيا والعقبى إن شاء الله تعالى.
Risalah 22
Mutiara karya
Syeikh Abdul Qadir Jailani
Allah menguji hamba beriman-Nya menurut kadar imannya. Jika iman seseorang kuat,
maka cubaannya pun kuat. Cubaan seorang Rasul lebih besar daripada cubaan
seorang Nabi, kerana iman Rasul lebih tinggi daripada iman Nabi. Cubaan Nabi
lebih besar daripada cubaan seorang badal. Cubaan seorang badal lebih besar
daripada cubaan seorang wali. Setiap orang diuji menurut kadar iman dan
keyakinannya. Tentang ini Nabi Suci saw. Bersabda: "Sesungguhnya kami, para
Nabi, adalah orang yang paling banyak diuji. Oleh kerana itu, Allah terus
menguji pemimpin-peminpin mulia ini, agar mereka senantiasa berada di sisi-Nya
dan tak lengah sedikit pun. Dia SWT mencintai mereka, dan mereka adalah
orang-orang yang penuh cinta dan dicintai oleh Allah, dan pencinta takkan pernah
ingin menjauhkan diri dari yang dicintainya.
Maka, cubaan-cubaan
memperkukuh hati dan jiwa mereka dan menjaganya dari kecenderungan terhadap
sesuatu yang bukan tujuan hidup mereka, dari merasa senang dan cenderung kepada
sesuatu selain Pencipta mereka. Nah, bila hal ini merasuk ke dalam diri mereka,
maka hawa nafsu mereka meleleh, kedirian mereka hancur lebur dan kebenaran
menjadi terang-benderang. Maka, kehendak mereka terhadap segala kesenangan hidup
ini dan akhirat tertambat di sudut jiwa mereka. Dan kebahagiaan mereka berlabuh
pada janji Allah, keredhaan mereka kepada takdir-Nya, dan kesabaran mereka dalam
cubaan-Nya. Maka, selamatkanlah mereka dari kejahatan makhluk-Nya dan keinginan
hati mereka.
Maka, hati menjadi kukuh dan mengendalikan anasir tubuh.
Sebab cubaan dan musibah memperkuat hati, keyakinan, iman dan kesabaran, dan
melemahkan haiwani dan hawa nafsu. Sebab bila penderitaan datang, sedang sang
beriman bersabar, redha, pasrah kepada kehendak Allah dan bersyukur kepada-Nya,
maka Allah menjadi redha dengannya, dan turunlah kepadanya pertolongan, kurnia
dan kekuatan. Allah SWT berfirman: "Jika kau bersyukur tentu akan
Kutambahkan."
Bila diri manusia berhasil membuat hati memperturutkan
keinginan tanpa adanya perintah dan izin dari Allah, kesyirikan dan dosa. Maka,
Allah menimpakan kepada jiwa dan hati noda, musibah, luka, kecemasan, kepedihan
dan penyakit. Hati dan jiwa terpengaruh oleh penderitaan ini. Namun, bila hati
tak mempedulikan panggilan ini, sebelum Allah mengizinkannya melalui ilham, bagi
wali, dan wahyu, bagi Rasul dan Nabi, maka Allah menganugerahi jiwa dan hati
kasih-sayang, rahmat, kebahagiaan, kecerahan, kedekatan dengan-Nya, keterlepasan
dari kebutuhan dan bencana. Ketahui dan camkanlah hal ini.
Selamatkanlah
dirimu dari cubaan dengan penuh kewaspadaan, dengan tak segera menimpali
panggilan jiwa dan keinginannya. Tapi, tunggulah dengan sabar izin dari Allah
agar kau senantiasa selamat di dunia ini dan di akhirat.
Silahkan Bagikan Artikel ini
Mohon Maaf, Kepada Semua Sahabat, Atas Ketidak Nyamanannya, Dengan adanya Shortener Di Link Download. Mohon Keridhoannya. Terima Kasih.**** Apabila kesulitan Download Silahkan buka/klik gambar(Cara Download) dibawah postingan. Apabila masih kesulitan, silahkan copy paste link download yang ada, kebrowser anda.*** Apabila ada link Download yg rusak/mati, mohon beritahu kami lewat komentar dibawah ini.
Title : TERJEMAH KITAB FUTUUHUL GHAIB 22.(Syeikh Abdul Qodir al-Jailani ra)
Description : Futuuhul ghoib المقالة الثانية والعشرون فـي ابـتـلاء الـمـؤمـن عـلـى قـدر إيـمـانـه قـال رضـي الله تـعـالى عـنـه و أرضـاه : لا ...