بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
اللهُم َّصلِّ علٰى سَيِّدنا مُحَمّدٍ عبدِكَ وَنبيِّكَ ورسولِكَ النَّبيِّ الاُمِيّ وَعلٰى اٰلهِ وَصَحْبِهِ وسَلِّم تسليماً بقدرِ عظمةِ ذاَتِكَ في كـُلِّ وَقتٍ وَحيـنٍ
Futuuhul ghoib
Risalah 71
Mutiara karya
Syeikh Abdul Qodir Jailani
المقالة
الحادية السبعون
فـي الــمــريـــد والــمـــراد
قـال رضـي الله تـعـالى عـنـه و أرضـاه : لا يخلو إما أن تكون مريداً أو
مراداً.
فإن كنت مريداً فأنت محمل و حمال يحمل كل شديد و ثقيل، لأنك
طالب و الطالب مشقوق عليه حتى يصل إلى مطلوبه و يظفر بمحبوبه و يدرك مرامه، و لا
ينبغي لك أن تنفر من بلاء ينزل بك في النفس و المال و الأهل و الولد، إلى أن يحط
عنك الأعمال، و يزال عنك الأثقال، و يرفع عنك الآلام و يزال عنك الأذى و الإذلال،
فتصان عن جميع الرذائل و الأدران و الأوساخ و المهانات و الافتقار إلى الخليقة و
البريات، فتدخل في زمرة المحبوبين المدللين المرادين.
و إن كنت مراداً فلا تتهمن الحق عزّ و جلّ في إنزال البلية بك
أيضاً، و لا تشكن في منزلتك و قدرك عنده عزّ و جلّ، لأنه قد يبتليك ليبلغك مبلغ
الرجل، و يرفع منزلتك إلى منازل الأولياء.
أتحب ما يحط منزلتك عن منازلهم و درجاتك عن درجاتهم و أن تكون
خلعتك و أنوارك و نعيمك دون ما لهم، فإن رضيت أنت بالدون فالحق عزّ و جلّ لا يرضى
لك بذلك . قال تعالى : }وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ{. البقرة٢١٦ +٢٣٢.آل عمران٦٦.النور١٩. يختار لك الأعلى و الأسنى و الأرفع
و الأصلح و أنت تأبى.
فإن قلت: كيف يصلح ابتلاء المراد مع هذا النعيم و البيان مع أن
الابتلاء إنما هو للمحب، و المدلل إنما هو المحبوب.
يقال
لك ذكرنا الأغلب أولاً و سمرنا بالنادر الممكن ثانياً.
لا
خلاف أن النبي صلى الله عليه و سلم كان سيد المحبوبين أشد الناس بلاء، و قد قال
صلى الله عليه و سلم ( لقد خفت في الله ما لا يخافه أحد، و لقد أوذيت في الله لم
يؤذه أحد، و لقد أتى علي ثلاثون يوماً و ليلة و ما لنا طعام إلا شيء يواريه إبط
بلال ) و قد قال صلى الله عليه و سلم ( إنا معاشر الأنبياء أشد الناس بلاء ثم
الأمثل فالأمثل ) و قد قال صلى الله عليه و سلم ( أنا أعرفكم بالله و أشدكم منه
خوفاً ) فكيف يبتلى المحبوب و يخوف المدلل المراد و لم يكن ذلك إلا بما أشرنا إليه
من بلوغ المنازل العالية في الجنة لأن المنازل في الجنة لا تشيد و لا ترفع بالأعمال
في الدنيا.
الدنيا مزرعة الآخرة، و أعمال الأنبياء و الأولياء بعد أداء
الأوامر و انتهاء النواهي و الصبر و الرضا و الموافقة في حالة البلاء يكشف عنهم
البلاء و يواصلون بالنعيم و الفضل و الدلال و اللقاء أبد الآباد، و الله أعلم.
Kau
tentu berada dalam salah satu dari kedua hal ini: pengupaya atau yang
diupayakan. Bila kau seorang pengupaya, maka kau terbebani dan penanggung beban
yang memikul segala yang sulit dan berat. Hal ini dikeranakan kau adalah
seorang pengupaya. Seorang pengupaya mesti bekerja keras dan disalahkan, hingga
ia memperolehi yang dikehendakinya. Tak patut bagimu mengelak dari
kesulitan-kesulitan yang merundungmu sampai deritamu sirna. Maka kau akan
diselamatkan dari segala macam suara, noda, kekejian, kehinaan, rasa sakit,
derita dan kertergantungan kepada orang. Maka kau akan dimasukkan ke dalam
kelompok orang yang dicintai Allah.
Namun, bila kau adalah yang diupayakan, maka jangan salahkan Allah jika Dia
menimpakan musibah atasmu. Juga, jangan kau ragukan kedudukanmu di hadapan-Nya,
sebab Dia telah mengujimu agar kau meraih kedudukan tinggi. Dia hendak
meningkatkan kedudukanmu ke tingkat wali dan badal. Sukakah kau bila
kedudukanmu berada di bawah kedudukan mereka, atau bila pakaian kemuliaan, nur
dan rahmatmu tak seperti pakaian kemuliaan, nur dan rahmat mereka? Meski kau
puas dengan kedudukan rendahmu, tapi Allah SWT tak menyukainya. Dalam hal ini
Dia berfirman:
"Dan Allah
mengetahui, sedang kamu tak mengetahui." (QS.2:232)
Dia telah memilihkan untukmu sesuatu yang lebih tinggi, lebih cerah, lebih baik
dan lebih mulia, sedang kau menampiknya,
Jika kau berkata: bagaimana benar pengabdi sempurna mesti diuji, sedang kau
berkata bahawa ujian dimaksudkan bagi sang pencinta, padahal pilihan Allah
adalah orang yang dicintai-Nya? Pertama kami sebutkan aturannya, kemudian
pengecualian yang mungkin. Tiada dua pendapat bahawa Nabi saw. adalah yang
paling dicintai dan yang paling banyak diuji. Nabi saw. bersabda:
"Aku
telah demikian takut kerana Allah, tiada seorang pun yang terancam sepertiku
dan aku telah demikian menderita kerana Allah, tiada seorang pun yang menderita
sepertiku. Telah datang padaku tiga puluh hari dan malam yang di dalamnya kami
tak punya makanan sebanyak yang diapit di bawah ketiak Bilal."
"Sesungguhnya kami, para nabi, adalah yang paling banyak diuji; kemudian
mereka yang kedudukannya lebih rendah dan seterusnya."
"Aku adalah yang paling tahu tentang Allah dan yang paling takut
kepada-Nya di antara kamu semua."
Nah, bagaimana bisa sang tercinta diuji dan takut, padahal ia adalah orang
pilihan dan pengabdi sempurna? Hal ini dikeranakan Dia hendak membuat mereka
meraih, sebagaimana telah kami tunjukkan, kedudukan-kedudukan kehidupan
syurgawi takkan meningkat kecuali melalui amal-amal saleh di kehidupan duniawi
ini. Kehidupan duniawi merupakan tanah garapan kehidupan ukhrawi, dan amal-amal
saleh para Nabi dan wali, setelah menunaikan perintah-perintah dan menghindari
larangan-larangan, berada dalam kesabaran dan keredhaan di tengah-tengah
cubaan. Kemudian cubaan dijauhkan dari mereka dan mereka dianugerahi
rahmat-rahmat Allah, kurnia-Nya dan kasih-sayang-Nya sampai mereka menghadap
Tuhan mereka di akhirat yang abadi.
Silahkan Bagikan Artikel ini
Mohon Maaf, Kepada Semua Sahabat, Atas Ketidak Nyamanannya, Dengan adanya Shortener Di Link Download. Mohon Keridhoannya. Terima Kasih.**** Apabila kesulitan Download Silahkan buka/klik gambar(Cara Download) dibawah postingan. Apabila masih kesulitan, silahkan copy paste link download yang ada, kebrowser anda.*** Apabila ada link Download yg rusak/mati, mohon beritahu kami lewat komentar dibawah ini.
Title : Risalah 71 ( TERJEMAH KITAB FUTUUHUL GHAIB )
Description : Futuuhul ghoib Risalah 71 Mutiara karya Syeikh Abdul Qodir Jailani المقالة الحادية السبعون فـي الــمــريـــد والــمـــراد ...